AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

(+.+) Exotic or Ewwww~

Hello kepada semua, Pernah sekali aku mengalami pengalaman dimana saat menghayati keasyikan menelan makanan yang sangat sedap terhenti sejenak.. Walaupun hanya tinggal suku saja lagi makanan yang tinggal kerana...
Yess!!! Yeahh baby! anda kian memahami mengapa keasyikan itu menjadi satu cerita. Lihat juga bagaimana kami mengendali kes ini di IPGKS Miri.Klick sini. Tapi tak apa la, dalam kekalutan emosi yang menahan persoalan yang memualkan aku telan sahaja apa yang telah aku kunyah sebanyak 40 kunyahan..alang2 menjeruk pekasam biar sampai ke mulut..dan telan jerr~ Dalam hatiku ada rasa geli dan bangga.Gelinya kerana apa yang ku makan tu ada sedikit perisa LIPAS!! dan aku bangga kerana aku sudah menyertai FEAR FACTOR secara tidak langsung!




Hahaha,boleh tahan kan makan makanan FEAR FACTOR!!hehehe..x apa.. saya yakin nasi goreng tu panas dan kuman2 dalam tu dah MATI!!! DIE!!MAMPUS sebab minyak yang panas tu!sedangkan manusia pun mati kalau direndam dalam minyak yang panas..Hehehe..OK! Tajuk kita hari ni EXOTIC or Ewww~ dalam makanan! Ya..makanan banyak jenis makanan.. Saya pernah makan makanan exotic seperti Ulat mulong goreng, riang2 goreng dan belalang goreng..Tu spesis serangga..kalau mamlia.. kelawar pun pernah.Hehehe. Apa maksud makanan exotic ni? Makanan adalah Food..benda yang kita telah untuk mendapatkan tenaga kimia dan memperoleh nutrin untuk pertumbuhan dan memperbaiki tisu badan. Petrol tu makanan juga ke?hehe.. ok,Exotic ni pula apa? Berdasarkan kamus Oxford 2010 Exotic bermaksud sesuatu yang bukan kebiasaan.



Bagaimana rasanya? rasanya macam keropok dan bergantung dengan gaya masakannya. Hehehe, ok, mengenai makanan exotic ia merupakan makanan yang jarang dimakan. Mungkin agak jelik or mengelikan tapi boleh dimakan. Seperti Durian, kita di Malaysia suka makan durian, tapi di barat ia dikira makanan yang pelik atau exotic! mereka akan merasa geli untuk makan Durian. Macam itulah keadaan kita di sini jika diperkenalkan dengan makanan yang pelik dan jarang.HEhehe..

Ok!!ini merupakan antara gambar makanan exotic yang saya damba!Nanti, saya akan makan makanan tu..Yeah!!

Belalang goreng..yummy!hehehe..
 Ni Riang2 goreng macam satay!
 Ni paling mewah ni mahal..Lipas.ala Jepun  punya!
BUat gang semua yang crazy2..boleh cuba menu masakan di bawah..Hehehe.. Ni cheff yang terkenal buat untuk memperbaiki perisa masakan exotic. Dalam bahasa Inggeris la..maklum la..tukang masak tu dari barat. Hehehe..

Cicada-Portobello Quiche
Filling:
1 Portobello cap
¼ – ½ C blanched, teneral cicadas
     Cut the Portobello into cubes. Sauté in olive oil until cooked. A few minutes before the mushroom is done cooking, add the cicadas and stir. Temporarily, set this mixture aside.

Crust:
¾ C whole wheat flour
3 T olive oil
3 T water
     Mix together. Use rolling pin to roll out between two sheets of wax paper. Carefully remove top sheet of wax paper, and flip crust over into quiche pan or pie plate. Remove second sheet of wax paper. Fit crust into pan, fixing top edge and patching holes. Note: crust will be very thin.

Assembly:
¾-oz. carton basil
½ lb (approx.) cheddar cheese
     Preheat oven to 375° F. Put the mushroom-cicada mixture into the crust and distribute evenly. Chop the basil and sprinkle evenly over the filling. Grate the cheese and sprinkle evenly over the basil.

Custard:
4 eggs
1 - 1½ T whole wheat flour
1¼ C whole milk
1 tsp (approx.) cinnamon
¼ tsp (approx.) nutmeg
     Break the eggs into a bowl, and whisk slightly. Add the flour and seasonings, and whisk until mixed. Add the milk and whisk until mixed. Set the pan of quiche in the oven, on the oven rack, then pour in the liquid.

     Bake at 375° F for about 30 min until the top is golden brown. Cool slightly before cutting.
— Janet Stein Carter


Ok nak tahu masakan exotic yang lain! Klik sini. Hehehe.. ~TQ (^^)~

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...