AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

(>.<) Kanser Mulut sebab bercium?


Salam sejahtera semua, bolehkah kanser mulut terjadi disebabkan bercium? Tidak la.. kalau tercium rokok secara berpanjangan dan kerap mungkin la.. itu pun risiko kena kanser paru2 bukan pun mulut.   Di sini aku nak share mengenai maklumat yang aku peroleh mengenai kanser mulut. Ngeri juga bila baca perkara mengenai penyakit2 ni. Ok ini fakta yang anda harus tahu mengenai kanser mulut:

  1. Top 8 dalam senarai kerabat kanser sedunia.
  2. Kesnya meningkat 20% sejak 30 tahun ini.
  3. Sangat sakit dan gerun.
  4. Disebabkan kurangnya kesedaran mengenai penjagaan mulut.
  5. Alkohol, merokok dan pengamalan diet yang x seimbang punca utama.
  6. Lebih dari 430000 Kes dikesan setiap hari di dunia.
Selama ni kita menag tak takut mengenai penyakit ini. Sebaba kita rasa penyakit ini tiada kesan yang teruk. Kita juga terlalu yakin penyakit ini dapat diubati. Sebenarnya jika dah terkena tu memang payah la. Memandangkan kanser mulut menyerang lidah, gusi, dalalm pipi dan juga kerongkong memang sukar la untuk kita ubati kawasaan berkenaan tanpa meninggalkan kesan.

So, mulai hari ini dinasihatkan supaya kita semua untuk:
  1. Mengamalkan gaya hidup sihat
  2. Kalau x dapat bersenam tu.. makan kena jaga.
  3. Then buat pemeriksaan pergigian sekurang-kurangnya 6 bulan sekali
  4. jaga gigi dan kebersihan mulut anda.
Gigi yang rosak dan tidak dirawat akan menyebabkan kanser juga...
 Keadaan kanser yang telah menjangkiti mulut dan tulang.
 Pembedahan membuang tisu yang telah dijangkiti.
 Keadaan kanser yang kritikal.
 Tisu pada muka musnah disebabkan kanser.

Semoga lepas ni kita semua jaga mulut demi kesihatan. Jaga mulut tu buka jaga macam tu jerr.. banyakkan berdoa, guna mulut untuk tujuan kebaikan..jangan asyik mengata orang dan memfitnah!hahahaha!! selamat berhat kepada anda semua!!

~(^^)TQ~

2 Comment:

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal kanser mulut… sharing is caring :) - Gambar Kanser Mulut Akibat Merokok

AkuMalas said...

Ok. hehehe.. Cuba yang terbaik untuk menyedarkan semua.. merokok bukan satu2 nya punca kanser mulut. Jika kita malas nak repair gigi yg dah rosak juga antara penyebab.. :)

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...