AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

(O.O) Sumpahan melecur harlequin ichthyosis?

Aku dulu ada terdengar seorang rakan mengatakan penyakit harlequin ichthyosis adalah satu sumpahan atau tulah yang diterima oleh keluarga yang melahirkan bayi berkenaan. Bungkin dari sudut agama, boleh kita ambil hikmah lah.. mungkin mereka ada buat benda tak elok sebelum ni. 



Tapi tanggapan berkenaan masih lagi ok, yang saya terkilan ni... ada yang kata bayi yang mengalami penyakit harlequin ichthyosis tidak boleh hidup dan mati dengan segera. Kalau dapat memang mati la sebab keadaan yang sangat mengerunkan tersebut.

MARI KITA BUKA MINDA

Pada hakikatnya penyakit ini tidak semestinya menjurus kepada kematian segera kepada penghidap penyakit harlequin ichthyosis. Penyebab utama penyakit ini adalah masaalah genetik, leprosy, lymphoma atau hypothyroidism. Ini bermakana penyakit ini tidak disebabkan bakteria ataupun apa2 jangkitan. Ia berlaku disebabkan ganguan genetik dan fungsi organ.

Bayi yang lahir menghidapi masaalah ini hendaklah diberikan penjagaan rapi segera.
 Contoh harlequin ichthyosis yang terkena kulit mata
 Kulit yang mengering
Keadaan yang teruk hendaklah diberikan perhatian segera, sejenis ubat akan diggunakan untuk membantu pesakit stabil.
Kasihannya bayi ini..
Baby ini nak juga hidup macam kita... Kuatkan semangat ye... Love u baby.. be strong..
Keadaan kulit pesakit harlequin ichthyosis


Penyakit ini boleh diubati tetapi tidak segera. Jika sembuh pun penghidap penyakit ini akan masih menghidapi ciri2 harlequin ichthyosis. Penyakit ini boleh diubati menggunakan ubat isotretinoin (isotrex). Berikut merupakan gambar2 individu yang sedang menghidapi harlequin ichthyosis tetapi masih hidup. Mereka berusaha merawat penyakit ini dengan hati yang tenag... Kita yang sihat harus bersyukur.









Berikut merupakan beberapa fakta mengenai penyakit ini:
  1. Dulu penyakit ini dikenali sebagai "bayi buaya" atau "alligator Baby" di barat.
  2. Lebih dari 100 orang di seluruh dunia menghidapi penyakit ini.
  3. Disebabkan masaalah genetik.
  4. Disebabkan kekurangan protin ABCA12 pada kulit.
  5. Kulit mengelupas dan kering.
  6. Mula dikesan pada Tahun 1750.
Oooooo begitu rupanya.. jika anda nak tahu lebih lanjut sila layari laman web yang saya senaraikan di bawah. HEhehe.. mari kita baca dan baca dapatkan ilmu baru!! ~TQ(^^)~

Boleh rujuk:

4 Comment:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

tak boleh tgk lama2.. tersentuh tgk baby2 camtu

AkuMalas said...

Ya.. syukur kepada kita yang sihat.. tersentuh tengok gambar yang ke7...

The Journey Of Ansa Love said...

Alhamdulillah Ya Allah aku dikasih kenormalan

AkuMalas said...

@The Journey Of Ansa LoveSyukur.. (^_^)

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...