AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Kucing yang sakit

Salam sejahtera dan salam happy happy kepada anda semua yang ada yang tidak sengaja terklik blog gue. Blog aku malas ni merupakan blog yang malas.. ya lah.. aku ni malas berdiam malas nak sunyi kadang-kadang tajuk yang aku buat pun agak malas bunyinya. Ada yang kata tajuk yang common dan x ada umph! tapi tak apa, tetap juga aku menulis dan ber pot pet pot pet dalam blog ini.


Jika dibaca tajuk di atas tu ia adalah kisah mengenai seekor kucing yang sakit. Kisah ini aku peroleh setelah memerhati beberapa kejadian di sekolah yang dijadikan lokasi aku untuk praktikum tahun ini. Nampaknya ini merupakan tahun yang bermakna bagiku di IPGKS Miri. Mengapa bermakna? hehehe..nantikan post aku yang akan datang. Kerana ia sememangnya ada kaitan dengan jiwa lelakiku. ops!! aku tak kata pasal bab romatik woi!!hahaha!!


Bermulalah cerita mengenai kucing yang sakit. Kucing ini sangat cantik dan besar. Ia bukanlah seekor kucing mahal dan kucing yang berbakakan baka yang hebat. Ia hanyalah kucing yang biasa-biasa sahaja. Walaubagaimanapun aku telah tertipu kerana panampilannya. Pertama kalinya aku terserempak dengan kucing ini, aku ingatkan ia ada penjaga. Dengan bulu yang lebat dan tidak gugur. Dengan saiz yang sangat besar jika dibandingkan dengan kucingku di rumah.. Sesungguhnya kucing ini agak menarik jika diperhatikan apa lagi jika dimiliki.




Pada suatu hari aku terlihat kucing ini terbaring di tapak perhimpunan. kelihatan ia tenang dan sedang tidur. Pada waktu itu aku tidak mengesyaki apa-apa yang terjadi kepadanya. Aku hanya terfikir kucing itu sedang menghayati pagi yang indah dengan tidurnya. Tapi pelik, kucing itu tidur di atas gelangang yang suasananya riuh rendah dengan teriakan murid-murid yang seronok menyusun barisan sebelum memulakan perhimpunan.


Pada hakikatnya beberapa hari yang lalu, kucing ini telah dilanggar oleh kereta. Kakinya patah dan sekarang kucing itu sedang menahan kesakitannya agaknya. Jelas sekali semalam aku mendapati kucing ini seperti ok jer.. Sebab bila aku menatang kucing ini, ia seronok dan mengulung gulungkan badannya dalam pelukanku. Tidak juga aku perasan akan kakinya yang cedera. Mungkin disebabkan pada waktu aku mengangkat kucing ini, kucing ini sedang duduk sahaja. Dan aku tidak perasan akan kakinya yang terhencot-hencot.

Syukur la, ada juga budak-budak yang nak jaga kucing ini. Mereka ni budak-budak kecik. Tapi mereka nak jaga kucing ini. Ada yang sanggup tidak PJK gara-gara nak jaga kucing ini. Pada waktu rehat mereka berebut nak menjaga kucing ini. Mereka berebut memberi kucing ini makan.

Tersenyum juga aku apabila melihat mereka memeluk kucing itu tanpa menegtahui tindakan itu membuatkan kucing itu terasa sakit. Hahahaha!! biasalah budak-budak... mereka hanya tahu bagaimana nak luahkan perasaan sayang mereka tanpa mengetahui cara mereka itu membuatkan keadaan makin teruk. Mengapa kanak-kanak dapat menunjukkan rasa ini kepada haiwan? Bagaimana dengan aku? Mengapa aku x membawa kucing itu balik saja dan tolong kucing itu? Adakah aku sahaja bersikap sedemikian? Anda bagaimana? 

~TQ(^^)~

~ Aku dah ubatkan kucing itu, sekarang dah ok, Syukur~

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...