AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Sarikei Time Capsule! Back to Masa Dulu

Salam sejahtera kepada semua yang membaca ruangan ini. Maaf yer,anda tak dapat copy dan paste ayat,tapi copy gambar boleh lah. No prob with that. Hari ini aku ingin bercakap mengenai gambar di sekitar duniaku Sarikei. Ni asyik-asyik bercakap mengenai IPGKS Miri, cerita-cerita di Miri dan lain-lain lah! Kini mari kenali tempat asalku, iaitu Sarikei.

Gambar di bawah: Jalan Repok 1958
Retouch by: Aku-Malas Pict source: http://sarikei-time-capsule.blogspot.com

Gambar di bawah: Tebing Rajang 1930
Retouch by: Aku-Malas Pict source: http://sarikei-time-capsule.blogspot.com

Gambar Bawah: Kuli menggunakan troli 1960
Retouch by: Aku-Malas Pict source: http://sarikei-time-capsule.blogspot.com

Sarikei 泗里奎 has a rich heritage that's well recorded back to the 1840s.

The Rejang (Rajang) River was a key source of wealth in Sarawak in the 1840s with products like rice, beeswax, jungle products, fine clothes and dried fish. The trade was controlled by the affluent Malays at Sarikei and the ruler was Datuk Patinggi Abdul Rahman (the most powerful man along the coast). His mother was a Kayan from upriver and he had the support of the Kayan chiefs. His Siriki village at Sarikei River could be considered the cradle of Sarikei civilisation.

Rajah James Brooke wanted to use the Rejang River to fight against the Ibans of Skrang and Saribas who had migrated to Kanowit and other lower Rejang tributaries. On 30th April 1845 James Brooke visited Saikei in his steamer H.E.I.C.S. Phlegethon.


Sumber Maklumat (English ) : Daniel Yiek ( http://sarikei-time-capsule.blogspot.com/2012_06_01_archive.html )


Ok, sekarang kita lihat pula 2 keping gambar terkini suasana di sarikei dari aku. Apa yang menarik di sarikei? kalau ditanya ramai yang menyebut Mee Udang dia best. Kalau saya, saya rasa Kampua dia best! Setiap orang ada cita rasanya tersendiri. Oh ya! Jika u all nak menghayati banyak gambar lama Sarikei, bolehlah tekan link di sebelah ni. Daniel Yiek Time Capsule
.
Gambar di bawah: Tebing sungai Rajang
Pict by: Aku-Malas



Gambar di bawah:  Rasa Sayang area ( Taman Merdeka )
Pict by: Aku-Malas


Sekian sahaja untuk kali ini. Terima kasih sebab lepak sebentar di sini. TQ (^^) Jangan lupa untuk comment ok? Join pun boleh.



0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...