AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Penyakit buah pingang yang gerun.

Salam sejahtera kepada semua yang menbaca blog ini. Kita sering leka dan lupa akan lemahnya badan kita takala terdedah dengan penyakit. Di sini aku nak kongsikan sedikit maklumat mengenai sejenis penyakit yang disebut polycystic kidney disease dalam bahasa inggerisnya. Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut, silakan klik pada sumber maklumat di bawah entri ini. Maaf kalau bahasa yang aku guna tak memnuhi standart bahasa perubatan. Kan aku dah kata, aku just nak kongsikan sikit-sikit maklumat, aku bukannya nak buat ceramah pun. HAhaha! well selamat membaca.

Buah pingang yang mengalami penyakit  polycystic kidney disease

Penyakit ini berkaku disebabkan mutasi genetik. Ia juga dikatakan diperoleh melalui faktor keturunan. Tidak ada banyak perkara yang dapat kita lakukan untuk membantu pesakit. Biasanya pembedahan untuk mengeluarkan buah pingang yang rosak akan membantu memanjangkan hayat pesakit.

Keratan pada buah pingang yang menunjukkan lubang gumpalan cecair

Keadaan buah pingang yang teruk

Perbandingan antara buah pingang normal (Kiri) dan memiliki masaalah (Kanan)

Keadaan perut pesakit yang dipenuhi oleh buah pingang yang kian membesar

Buah pingang yang mengalami penyakit genetik ini akan berubah bentuk disebabkan gumpalan cecair yang terbentuk di luar permukaan organ berkenaan. Pada peringkat kritikal, buah pinggang ini boleh membesar sehingga 20 kali ganda saiz asal. Kegagalan buah pingang untuk menapis toksin di dalam badan mendatangkan kematian yang perlahan dan menyiksakan. Disebabkan pembesaran melampau buah pingang terjadi, ruang untuk bernafas dan usus menjadi kecil. Masaalah pernafasan dan penghadaman berlaku dan mendorong kepada keadaan fizikal yang lemah. Keadaan ini menyukarkan pesakit untuk pulih dari mana-mana serangan penyakit.

Buah pingang yang memiliki masaalah telah berjaya dikeluarkan.

Anda juga mungkin minat untuk membaca 4 entri yang aku tulis mengenai penyakit juga seperti di bawah. Jangan segan dan jangan serik. Klik pada gambar di bawah untuk baca:





Sumber:


4 Comment:

Razfira said...

argghhh sgt menakutkan!

AkuMalas said...

@RazfiraGeli beb!!arrrggghh!!syukur kita sihat..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

erkkkkkk...aku xtengok pic... pejam mata!!

AkuMalas said...

@C.M.A @ CikMoonAdnanArrrggghhhh!!!!x masuk makan! x selera!

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...