AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Pemimpin harus bersifat logikal dan saintifik

Untuk menjadi pemimpin yang sangat baik, kita hendaklah berusaha untuk memahami sesuatu perkara secara logik dan saintifik. Pernyataan ini tidak mengkhendakkan kita untuk menjadi seorang saintis untuk menjadi pemimpin gara-gara perkataan logikal dan saintifik. Semua manusia boleh berfikir secara logik akal dan saintifik.

Di dunia yang konvensional ini, kita tidak boleh menilai sesuatu perkara dengan sewenang-wenagnya. Pemikiran yang logik dan mampu dijelaskan secara saintifik adalah perkara yang penting dan mampu memenangi kepercayaan orang di sekitar kita. Masyarakat kini semakin bijak dalam memilih pemimpin mereka, oleh hal yang demikian, seorang pemimpin itu hendaklah memiliki pemikiran yang logik dan bersifat saintifik.

Berfikiran logik ini merujuk kepada kemampuan untuk mengenal pasti keaslian masalah. Pemikiran ini amat penting kerana ia akan membantu seorang pemimpin untuk mencari puca kepada sesuatu masalah. Kemahiran ini tidak hanya wujud begitu sahaja, seseorang pemimpin itu hendaklah aktif membuat tinjauan literatur atau membaca banyak maklumat yang relevan dengan kehendak ahlinya.  Maklumat sebegini akan membantu seorang pemimpin untuk mendalami dan menghayati masyarakat yang berada di dalam organisasinya.

Sifat logikal ini juga dapat dilihat dari usaha seorang pemimpin itu mengumpul data secara berterusan. Data yang diperoleh ini bukan sahaja dapat digunakan untuk menyokong idea dan dasar yang diperjuangkan. Data ini penting untuk menjelaskan keadaan yang sebenar atau keadaan semasa sesuatu kepimpinan sedang dilaksanakan. Data yang dikumpul juga akan menjadi rujukan yang boleh dipercayai dan ia penting untuk mengelakkan seorang pemimpin dicop sebagai pemimpin yang "omong-omong kosong". Data tersebut penting untuk menjadikan sesuatu ucapan dan perjuangan itu kelihatan logik dan diterima oleh masyarakat.

Sifat saintifik pula merupakan sifat yang menekankan ilmu dalam mengeluarkan sesebuah keterangan yang boleh dipercayai. Setiap keterangna hendaklah mampu dibuktikan dan dijelaskan. Keterangan ini dapat dipecahkan kepada keterangan induktif dan keterangan diduktif.

Keterangan induktif merupakan keterangan yang khusus setelah satu tinjauan atau kajian saintifik dijalankan. Contoh keterangan yang bersifat induktif adalah, rakyat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Kenyataan ini bersifat induktif kerana kenyataan tersebut adalah benar dan mampu dibuktikan dengan data. Ia juga bersifat khusus kerana ia merujuk kepada satu topik iaitu kaum di Malaysia.

Keterangan deduktif pula lebih kepada keterangan umum yang boleh dijelaskan berdasarkan keterangan khusus. Contohnya, Masyarakat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum. Orang Cina semua berkulit putih, oleh hal yang demikian orang yang berkulit putih adalah orang Cina. Keterangan ini bersifat umum. Tidak boleh kita menyatakan mana-mana orang yang berkulit putih itu adalah cina. Namun, kenyataan ini boleh menjadi logik jika ia dikaitkan dengan sesuatu data yang bersifat khusus. Contohnya, 80% orang Cina berkulit putih, 10% sawo matang.

Seorang pemimpin hendaklah bersifat logikal dan saintifik. Ia merupakan suatu yang sangat penting untuk menjadi seorang yang mampu memimpin dan membuat keputusan. Kerana seorang pemimpin merupakan seorang yang memikul tanggung jawab semua masyarakat yang percaya kepadanya. Sekian dari Aku Malas.


0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...