AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Bunga bentuk bibir (Psychotria elata) by Dairishare

Ya..ya..ya.. macam tak percaya kan? Well, aku terbaca ni dalam blog seorang blogger yang selalu tempat aku lepak. U all boleh la lawat blog dia ni. Ini alamat beliau. http://dairishare.blogspot.com. Ok, sedikit sebanyak mengen ai bunga ni... Psychotria elata S.p, dikenali sebagai Hooker Bibir atau Hot Lips Loji untuk bentuk bracts terang merah yang menyerupai dua bibir .


Tumbuhan pelik ini mungkin kelihatan edit. Ditemui di kawasan hutan hujan tropika Tengah dan negara-negara Amerika Selatan seperti Colombia, Costa Rica, Panama dan Ecuador,
Psychotria Elata nampaknya telah berkembang ke bentuk semasa untuk menarik pendebunga termasuk hummingbirds dan rama-rama. Mesra dikenali sebagai Bibir Hooker, bunga yang luar biasa ini malangnya telah  menjadi terancam akibat penebangan hutan yang tidak terkawal di negara-negara tersebut di atas.
Bentuknya hanya akan berkembang dalam masa yang singkat, sebelum ia menyebarkan terbuka untuk mendedahkan bunga pokok.




Sekian sahja kali ini, kalau nak baca lagi, sila jumpa En. Dairishare ni. Sumber : http://dairishare.blogspot.com/2013/06/bunga-berbentuk-bibir-manusiahooker.html. Bye bye. (^_^)

4 Comment:

hana hadi said...

seksinya bunga

Kucing Hitam said...

nice tp ada satu bunga lagi nama lipstick byk kat cameron hehehe
www.kucinghitam.net

AkuMalas said...

@hana hadiHahhaa, Tuhan maha kuasa. Misteri alam sungguh membuat kita teruja.

AkuMalas said...

@Kucing HitamWow!Thanks.. (^_^) Love to read it. May I share it?hahaha!

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...