AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Delete Protected Album Picasa & Google+ Yang Membebankan Memori Galaxy Ace

Salam sejahtera kepada semua yang terbaca penulisan aku kali ini. Hai, ini Aku Malas dari Miri ( IPGKS Miri) kali ini aku nak beritahu kebengongan aku apabila Smart Phone murah aku Galaxy Ace a.k.a GT-S5830 android. Mengapa aku bengong? Aku bengong sebab selalu saja notification tentang “ Internal Phone Memory Full” " Internal phone storage is getting low". Kemudian telefon aku ni guide aku untuk uninstall beberapa aplikasi dalam seeting. Banyak yang aku buang namun masih juga Internal full. Sekali aku lihat dalam galeri album, adanya album yang sememangnya disimpan di dalam internal memori. Album apa tu?

Ia merupakan album yang dihasilkan oleh Google dan Picasa secara automatik. Aku cuba padamkan album-album yang berat itu namun tak berjaya sebab album tersebut dilindungi. Tak dapat dipadam! Aku cuba explore dalam file manager pun tak dapat, sebab sistem telefon ini tak dapat buka internal memori file. Macam mana aku nak buang file yang menyemak ni? Album picasa ini automatik ada dalam galeri saya. Macam mana nak buang album ini tanpa melibatkan aku format balik phone ini?

Ini caranya, pertama aku keluarkan memorikad, sebab aku sayang akan semua barang yang ada dalam external memori tu. Kemudian aku backup semua number phone yang ada, takut terpadam semasa proses (tak akan terpadam pun..sekadar back up plan) kemudian aku akan kosongkan galeri secara paksa melalui Seeting. Berikut adalah proses yang saya lakukan:

Seeting> Applications> Manage Applications> All>Gallery> Clear data

Tengok, masih full walaupun dah buang banyak game dalam internal memori bukan memori kad.

MAri kita klick Applications.

Kemudian manage

Tekan all dan cari galeri

Kemudian "Clear data"

Before clear data, banyak album dari blog2 aku ni.

Tada!! Hey, its works! No mere Internal memory full!!

Now, My album look ok..hehehe!

Kemudian saya buka semula galeri, saya mendapati album yang tak dapat dipadamkan itu akhirnya hilang!! Walla!! Yeahh! Kini saya telah menyelamatkan ruang sebanyak 30mb. Aku kemudian padamkan auto sync yang terdapat dalam Google +. Ini perlu supaya telefon saya tak akan muat turun gambar dari blog dan web saya secara automatik lagi dan menyemak di dalam telefon saya.


Mengapa saya tak nak telefon saya kekurangan ruang internal memori? Sebabnya adalah, supaya telefon saya dapat sms laju dan tidak slow. Lagipun saya pengguna Instagram, kalau ruang dalam telefon sedikit, banyak perisian seperti instagram terhenti semasa menjalankan proses mengolah / edit gambar. Dia akan tulis “ Error, internal memory full!!” Sekian sahaja untuk kali ini. Diharap ia membantu.hehehe.. Bye.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...