AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Saiz sama power berbeza.. harga pun x sama.xBhp.

Ya, jentera 250cc dari Kawasaki Ninja ni x lah melampau kuat sangat. Cuma tambah 100cc jer kat FZ Yamaha 150cc tu sama kuatlah mereka. Namun itu bukan isunya, sistem 250cc ninja sememangnya sebaris dengan jentera yang sama kategori dengannya, cuma kuasa yang dihasilkan dari enjin 250cc itu lebih kuat dari apa yang kita lihat. Sekarang ni syarikat motor berlumba menghasilkan enjen yang kecil tetapi menghasilkan kuasa yang besar. Agar penjimatan minyak dan jumlah kuasa yang diguna dapat dicapai.

Ok, tajuknya Saiz Sama Power Berbeza!! Lihatlah gambar di atas, kesemua motor tu hampir sama saiz kan? Namun enjin x sama power. Ninja 250cc 2013 tu di hujung sebelah kanan bersama Ninja 250cc 2012 mengapit abang 1000cc dan 6++cc. ( Asalnya Ninja lama tu 250cc, di dalam gambar 2013 Ninja 300cc. Di Malaysia 250cc jer :( ..sad.. ) Jom nikmati gambar-gambar Ninja 250cc ni bermain dengan abang-abangnya yang berkuasa besar.





















Engine

Type: Liquid Cooled, 4 stroke Parallel Twin
Displacement: 296cc
Bore and Stroke: 62.0x49.0
Compression Ratio: 10.6:1
Valve System: DOHC, 8 Valves
Fuel System: Fuel Injection. 32mm x 2 (Keihin), with dual throttle valves
Ignition: Digital
Starting: Electric
Lubrication: Forced lubrication, wet sump
Transmission: 6 Speed, return
Max Power: 39 PS @ 11000 rpm
Max Torque: 27 Nm @ 10000 rpm

Frame, Tyres and Brakes

Type: Tube diamond steel
Wheel Travel: Front 120 mm
Rear 132 mm
Tyre: Front 110/70-17
Rear 140/70-17
Brake: Front Single 290mm petal disc, Caliper single balanced actuation dual piston
Rear Single 220mm petal disc, Dual piston caliper

Dimensions

Length: 2015mm
Width: 715 mm
Height: 1110mm
Wheelbase: 1405mm
Ground Clearance: 140mm
Seat Height: 785mm
Kerb weight: 172 kg
Fuel Capacity: 17 litres

Demikianlah sedikit sebanyak tentang motorsikal yang rasanya agak mengegarkan jiwa dan raga aku. Sekian sahaja untuk kali ini. Jangan lupa lawati source untuk penulisan aku ni di:

Credits to superb online Mag and Motor xBhp:

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...