AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Laluan berjalan kaki Wildlife Sanctuary



Hari Khamis menjemput aku membawa 2 orang budak meneroka laluan kecil di kawasan sekolah mencari Bigfoot. Sehingga aku menyedari kini aku bukan lagi di dalam sekolah melainkan di kawasan perlindungan hidupan liar. Aku meneruskan perjalanan ke bangunan kayu yang megah berdiri di tengah hutan dan melihat beberapa orang sedang membuat perahu.



Di hadapan jeti tersebut terdapat satu papan tanda yang cantik yang tertulis Lanjak Entimau Wildlife Sanctuary . Kawasan sekolah SK Nanga Ju, Julau sebenarnya di dalam kawasan perlindungan hutan yang besar! Tidak hairanlah jika masih banyak haiwan eksotik dapat kita lihat menghuni kawasan sekolah ini.

Kawasan di sekitar pusat gerakan pusat perlindungan sangat menarik untuk dijadikan trek berjalan kaki memandangkan ia terletak di atas bukit. Pemandangan yang nyaman berserta bunyian jelu dan unggas menambah seri aroma tropika daranya. Laluan yang merentas bukit menjanjikan deras denyutan nadi tidak kurang dari 80 per minit. Ia sememangnya menyihatkan badan dan menyegarkan mata serta menenangkan hati.

Aku masih baru di sekolah ini. Banyak lagi yang menanti jika aku sedia meneroka lebih jauh lagi. Bukannya aku yang datang mengajar di sini melainkan aku yang diajar tentang benda baru di sini. Well, student-student di sini sangat advance dalam hal hutan. Budak kecik pun dah pandai menyelam dan memburu haiwan. Aku tak ada skill itu, mungkin bulan depan aku dah mula ada basic skill mencari makanan yang segar dari hutan.















2 Comment:

hana hadi said...

best ni... tengok hijau ja..

AkuMalas said...

@hana hadiBerkhidmat sehingga ke pedalaman. Hehehe, mentang2 Blog Cikgu Hana Hijau..semua terus suka. (^_^)

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...