AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Rasa menjadi guru pedalaman

Pertama sekali aku bersyukur kerana akhirnya berjaya melangkah ke alam pekerjaan setelah 5 tahun lebih belajar di IPG ( IPGKS, Miri ). Dengan adanya entri ini, genaplah 3 minggu aku telah melihat realiti menjadi guru pedalaman di kawasan Julau. Dalam situasi ini di SK Nanga Ju, Julau. Perjalanan menggunaan perahu sejauh 3 jam ( Adakalanya 4 jam ) adalah pilihan yang ada buat masa ini kerana ia lebih menyenangkan dan kurang berisiko jika dibandingkan menggunakan jalan balak yang agak bahaya dan menyesatkan.

Kemudahan di sini mencukupi dari semua aspek. Dari penginapan, bekalan air, elektrik dan internet. Cuma line telefon tak ada. Aku terpaksa belajar menggunakan Wechat dan Whatzapps (Betul ke ejaan ni? ). Ia merupakan satu-satunya cara aku berhubung dengan keluarga di luar dunia pedalamn ini.

Berkaitan dengan kaedah pembelajaran dan bahan bantunya. Semua itu harus disesuaikan dengan budaya di sini. Murid-murid yang kurang terdedah dengan dunia moden sememangnya kurang memahami istilah dan contoh yang terlampau maju. Aku cuba menyesuaikan maklumat yang diberikan agar murid-murid memahami apa yang aku ajar.
 
Setakat ini, motivasi untuk mengajar masih memuncak. Segalanya berjalan dengan lancar walaupun urusan rasmi seperti surat-menyurat tidak dapat dilakukan dengan segera memandangkan sekolah ini jauh dari bandar. Hanya menunggu hujung minggu sahaja untuk menyelesaikan urusan penting.

1 Comment:

Ayuni Kamalia said...

Salam cikgu. Dekat skolah sg nanga ju, julau ni pakai catuan elektrik ke? Maaf bertanya. Hanya ingin kepastian je :')

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...