AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Gadis Kecil Pedalaman Berdikari Sendiri

Seorang anak kecil darjah satu di SK Nanga Ju, Julau mengambil peluang untuk menimba ilmu di sebuah sekolah kerajaan. Sekolah tersebut terletak jauh di pedalaman namun ia tidak mengoyahkan emosi si anak kecil ini untuk meredah sungai bersama orang dewasa. Syukur kerana di sekolah ini adanya bekalan elektrik 24 jam dan makan minum yang mencukupi. 

Duduk di belakang cikgu supaya tidak basah kerana air di depan.
Kerajaan dan rakyat Malaysia telah banyak membantu rakyat di pedalaman dengan menyediakan banyak kemudahan di sini. Walaupun semua harga barang dan bekalan akan meningkat beberapa kali ganda harganya, namun segalanya tetap ada untuk meneruskan proses pembelajaran di sini. Anak kecil ini mungkin menjadi gadis yang berjaya dan mengubah taraf kehidupan keluarganya di sini. Kesukaran ini bukan menjadi alasan bagi dirinya dan keluarga untuk mengalah dalam proses mencari ilmu.

Menunggu perahu di depan rumah.

Bag dan baldi lebih besar dari dirinya.

Sungai Mujok Julau

Bersedia untuk menaiki perahu.

Anak kecil dan barangannya.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...