AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Hampir 2 bulan di pedalaman

Aku bersama murid-murid menyanyi di petang hari.
Salam sejahtera kepada semua yang membaca blog aku malas ini. Maaf kerana aku jarang menulis entri terkini memandangkan komitment aku untuk blog harus dikurangkan demi melaksanakan tanggungjawab di sekolah. Tak lah bz sangat, cuma nak biasakan diri jer..hehe. Ok, sudah tidak terasa dah hampir 2 bulan aku di sini. So, apa yang boleh aku katakan buat masa ini adalah...

Kelihatan guru besar sedang berbincang dengan penduduk kampung.
 
Aku berasa selesa di sekolah ini walaupun jauh dari arus kemodenan. Syukur kerana internet masih ada walupun tak selaju di kawasan yang ada liputan telekomunikasi. Makan minum macam biasa, kena sediakan sendiri dan aku tiada masalah dengan perkara tersebut. Aku cuma sedang membiasakan diri yang kerap melayan telefon. Kini jarang dah main sms or calling.

Dikelilingi sungai dan hutan.
Time balik ke rumah hari tu, mak kata jerawat aku makin kurang. Mungkin air sungai di sini baik untuk kulit kot? atau hutan di sini memberikan udara yang segar dan baik untuk kulit. Ada yang perasan aku ni makin slim. Ye ker?! lepas aku timbang berat hari tu, dari 83kg kepada 81kg! Kemana agaknya 2kg tu? Hmm.. nak kata berdiet tak juga, makan macam biasa. Malahan, sekarang ni aku makan karbohidrat lebih banyak dari biasa! sepatutnya semakin chubby kan?hehe!

Sungai menjadi laluan utama.

Orang di sini sangat peramah. Hidup di pedalaman tak banyak orang, nak hafal nama pun senang. Maklumlah aku ni pelupa. Mungkin sebab komunitinya kecil, hubungan mereka di sini macam adik beradik. Kanak-kanak di sini sangat mesra dengan guru, mereka tidak sombong. Mungkin asuhan yang bersifat mesra dan tidak terdedah dengan banyak media massa yang brutal membuatkan mereka begini.

Setelah beberapa jam menaiki perahu, berehat sebentar untuk makan.
Dah hampir dua bulan aku di Sekolah Kebangsaan Nanga Ju, Julau. a.k.a SK Ng Ju. Tak sabar nak bercuti, hope ada masa yang banyak untuk aku reflek balik kehidupan ini. Aku sedang mengejar sesuatu, misi sejak 2011 harus diteruskan. Kerana emosi manusia tidak mudah luntur dan hilang ditelan masa. Thanks.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...