AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

H.I.S.S Menyukarkan Pencuri Honda

Salam sejahtera kepada semua pembaca. Pada masa sekarang kita sering mendengar kes-kes kecurian kenderaan yang melibatkan motorsikal. Tak kisah sama ada kenderaan tersebut murah atau slim shaddy kecil molek, kalau tetap sayang, sayang sampai berdarah air mata kalau benda tu hilang. Bayangkan kalau bike kesayangan you hilang, dah lah bike itu hadiah dari ibu yang sangat anda cintai. Tentu tiada ganti untuk bike tu kan? Sehingga kalau terjumpa si pencuri itu, rasa nak dicili-cili lobang hidung dan matanya sebelum dihantar ke balai polis.

Juga terdapat pada CBR250R
 Ok, H.I.S.S juga dikenali dengan nama penuhnya Honda Ignition Security System. Apa ke benda binatang tu? Ok, kalau u all baca dari buku manual dan laman web tentu panjang berjela penjelasannya. Kalau tak percaya boleh klik link di bawah ni.

Tertulis H.I.S.S 
Kalau AKU MALAS jelaskan, pendek jer. You all tak akan dapat kasi hidup moto itu kalau yaou bukan sebenarnya pemiliknya. Ya, tak guna kalau anda duplicate kunci tu beribu-ribu kemudian nak cuba hidupkan moto honda yang ada sistem H.I.S.S. Sistem ini disertakan dengan sebuah cip pintar. Selagi cip itu tak ada pada anda memang tak guna juga, cuma penunggang yang memiliki cip itu sahaja yang dapat memulas kunci dan membawa pergi superbike itu.

Simbol teknologi H.I.S.S pada produk bike Honda
Persoalannya, mana letak cip itu? Cip itu ada pada kunci original yang disertakan dengan bike itu. Kalau hilang, kena rujuk pembekal sah Honda. Tak guna anda duplicate kunci itu semula, memang tak akan hidup jika moto itu tahu kunci anda itu adalah bukan ori. Ada yang berfikir bagaimana kalau cip itu dikeluarkan dari pemegang kunci itu dan ditanam ( Implant ) dalam lengan bikers sebenar?
Cip yang terdapat dalam kunci.
Boleh.. ia hanya akan hidup jika penunggang yang badannya mengandungi cip tersebut yang memulas kunci itu sahaja yang dapat menghidupkan bike yang ditunggannya itu yang akan berjalan. ( Fuyoh, berapa kali guna perkataan "Yang"? )


Jadi, hati-hatilah kepada pemilik bike yang ada sistem ini. TOLONG JANGAN hilangkan kunci ORIGINAL ANDA!! nanti anda tak akan dapat menghidupka bike anda walaupun anda dan buat banyak kunci pendua. Ingat Tu. Sekian.
Gambar-gambar CBR kecil dan besar.

( Namun pencuri zaman ni bukan calang-calang. Sedangkan kereta mewah yang ada sistemn sebegini pun masih boleh dicuri.. apa lagi motorsikal yang kecil dan merendah diri ini.. Tiada yang sempurna di dunia ini)

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...