AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Kawasaki KLX-150 tidak memboringkan


Salam sejahtera kepada semua yang membaca blog aku malas ini. Kali ini aku nak cakap sikit pasal sejenis permainan a.k.a Bike. Tidak salah jika aku mengatakan bike ini tidak memboringkan kerana ia seperti permainan yang boleh menjadi rakan imaginasi si penungang. Walaupun KLX-150 tidaklah mega size tetapi ia menjanjikan tunggangan yang selesa bagi penungang asia yang bersaiz suam-suam kuku macam aku.

Gambar bike di sekolah aku. Milik kawan seorang PPM.

Kawasaki KLX 150 di sini ( berdasarkan peerhatian ) wujud dalam 2 mode. Ada yang adjust KLX ni menjadi offroad mode dan motard mode. Mode offroad biasanya digunakan untuk meredah jalan yang tidak rata. Bagi yang meminati sukan offroad yang mencabar, bolehlah membawa diri anda ke hutan menggunakan KLX 150 dengan mode offroad atau dalam keadaan originalnya.

Motard? Hmmm..

Offroad? Yaa.. maybe..

Namun ada yang merasakan bike ini boleh dijadikan bike ala-ala x-games dan menjadikan ia seperti motard yang macam basikal setelah diberi suntikan protin dan multivitamin. Hahaha! Bike ini sememangnya versetail kerana boleh dibawa menyukat jalan di hutan mahupun di bandar. Bergantung dengan minat anda, bike ini sememangnya sebuah jentera yang tidak membosankan.
Motard Mode + Bike Lain2.

Berikut merupakan sedikit spesifikasi bike yang tak boring ini. Mempersembahkan Kawasaki KLX 150. Thanks sebab baca yer..

KAWASAKI KLX 150 S SPECIFICATIONS
ENGINE
Engine Type
Air-cooled, 4-stroke, Single cylinder, SOHC,
2 valves
Bore & Stroke(mm)
58.0 mm X 54.4 mm 
Displacement(cm³)144 cm³  
Compression Ratio9.5 :1  
a) Maximum power 8.6 kW {11.7 PS} @ 8,000 rpm
b) Maximum torque 12.0 N·m {1.2 kgf·m} @ 6.500 rpm
Fuel System CarburetorKEIHIN NCV24
Starting Kick starter and electric starter
Ignition DC-CDI
Lubrication Forced lubrication (wet sump)   
DRIVETRAIN
Transmission 5-speed, Constant mesh, Return shift
Gear ratios:1st     2.917 (35/12) 
2nd     2.000 (32/16) 
3rd     1.474 (28/19) 
4th     1.182 (26/22) 
5th     1.000 (24/24) 
6th     -
Final reduction ratio3.143 (44/14)   
Clutch Wet, multi disc  
FRAME 
Type Tubular, Semi-double cradle
Caster (rake) 27ยบ
Tyre
a) front       70/100-19M/C 42P Tube 
b) rear 90/100-16M/C 51P Tube 
SUSPENSION 
Front: Type Telescopic fork 
Rear: TypeSwingarm (Uni-Trak)  
BRAKES 
Front: TypeSingle disc
Rear: Type Single disc   
DIMENSIONS 
Overall length 2,005 mm 
Overall width765 mm
Overall height1,080 mm   
Wheelbase 1,285 mm 
Ground clearance250 mm 
Curb mass108 kg 
Fuel capacity7.0 liters
Seat height835 mm   

Sumber:

2 Comment:

iqbal yusoff said...

salam, sesuai tak kawasaki KLX150 nie dengan ketinggian saya 170CM?
harap2 saudara sudi menjawab soalan sy nie. Smorga tuhan membalas jasa saudara.

AkuMalas said...

@iqbal yusoff Hello hello!! Soalan yg baik dan banyak yg nak tahu. Adakah individu yg memiliki ketinggian 170cm selesa menaiki KLX 150-S dan KLx 150-L? Sesungguhnya, bike ini direka untuk individu yg memiliki ketinggian minima 155cm. Untuk 170cm, Aku yakin.. kedua dua belah tumit akan cecah tanah. Jangan risau. Its okay. Thanks. Hehe.

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...