AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Mr.Harley Lone Rider Z800

Sedang-sedang aku bersama dengan sidekick a.k.a Mr. Franco lepak di Ejen Insurance. Kedengaran bunyi jet pejuang mengegarkan kaca primis bangunan di sini.. Deretan kedai Nyelong Syarikei.. Siapakah empunya bunyi deruman bike yang mendalam dan kuat ini? Bunyinya kuat tapi menyelesakan telinga. Bukan annoying punya sound..

Kelihatan seorang rider menggunakan Z800 Modify. Franco yang sedang excited telah berdiri di tepi kedai dan melihat bikers tersebut berhenti di hadapn kedai ini. Lantas kami berkenalan dan perkenaan tersebut mencetuskan idea untuk ride dan berkongsi cerita bersama.

Perjalanan melawan hujan membuatkan kami berhenti 2 kali di perhentian bas. Bukan kerana takut akan basah tetapi saja-saja nak stop bercerita sambil ambil gambar. Inilah nikmat semasa riding, dapat stop mana-mana dan berkenalan dengan makhluk ciptaan Tuhan yang miliki kisahnya tersendiri.
Kawasaki Z800 Yamaha FZ150 Honda Fireblade 1000cc

Kawasaki Z800 yang dijaga baik

Franco sedang mendengar nasihat dari Harley

Yoshi punya Exhaust 

Hujan menyatukan kita dengan orang ramai. Stop sejenak.

Allianz, semua rider ada insurance nya tersendiri.

Ya, lupa aku perkenalkan rider Z800 itu. Namanya Mr. Harley. Baru sahaja kematian isteri tercinta, isteri yang sentiasa menyokong hobinya telah meninggalkannya. Takziah diucapkan.. Mungkin kepiluan itu hanya dapat diubati dengan tungangan bersahaja di jalan raya bertemankan Kawasaki Z800 miliknya. Jentera yang penuh memori dan emosi sentiasa menjadi tempat rider mengekspresikan emosinya.

Salute sama Mr. Harley, ride sendiri dan murah hati share ilmu macam mana nak jaga bike untuk ride jarak jauh. Lagipun beliau tadi baru sahaja ride dari Bintulu ke Sarikei. Now balik lagi ke Sibu. Memang hardcore punya rider. Thanks Bro.

Tips riding:
1. Panaskan tayar dengan membuat "s" riding pattern selama 10 saat.
2. Pastikan rantai sentiasa dijaga untuk long range ride.
3. Sewaktu hujan utamakan downshift braking.

Nantikan penulisan yang akan datang, tentang Franco the young IPG raider. ( Tunggu ambik gambar bike dia banyak-banyak )

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...