AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Ke Kuching mengejar impian Episode 1

19 / 02 / 2015 - Teringatkan lagu Sonata Musim Salju, demikianlah irama yang memenuhi ruang fikiranku dengan pengaruh khayal Issey Miyaki aku memaksa dua orang rakan rider untuk menyertaiku ke Kuching Sarawak. Bermulalah RIDE YANG TAK AKAN DILUPAKAN oleh kami bertiga sepanjang hayat ini. 8.00 Pagi, semuanya Bermula... EDISI PETRONAS LAYAR

Petronas Layar.

Hujan renyai-renyai menyertai perjalanan kami di Pakan, entah mengapa rakan-rakanku kelihatan sangat bersemangat. Nampaknya kami akan menggunakan jalan pintas Shin Yang yang tembus ke jalan Saratok. Nampaknya kami tidak perlu melalui jalan Pakan, Sarikei, Jakar, Sebangkoi dan Roban. Bunyinya agak berbaloi tapi.. Kasihan bike 1000cc menjadi bike Offroad.

Setelah keluar dari laluan tersebut, terasa lenganku yang terseliuh menyengat-nyengat rasanya. Hanya Frank yang mengetahui tentang tangan aku. Rock tidak tahu, enggan ku beritahu supaya dirinya tak risau. Maklumlah, dia kan kerja sebagai Paramedic. Dalam hati terasa serik nak guna jalan tu, sayangkan bike, sayang lagi pada badan yang lenguh.

Kami pun stop di Petronas area Layar sebelum Betong. Sewaktu mengisi minya, kelihatan Frank dalam keadaan gusar. Tayar bike Yamaha FZ nya mengalami masalah! Kelihatan Mud Guardnya juga telah pecah. Betapa ganasnya jalan itu mendera kami. Jalan itu sememangnya pendek namun agak berbatu. Lantas aku membantu Frank membaiki tayarnya. PErut yang lapar tidak dirasai apabila dalam keadaan cemas. Akhirnya masalah tersebut selesai. Syukur tayar bike itu tubeless, dapat dibaiki dengan segera. ( Patut lah dia ada masalah nak memotong kenderaan tadi, slow betul nak potong hampir kena langgar )

Setelah minyak diisi, kami berehat sebentar di tempat berehat. Ternyata masakan Melayu Sarawak telah memberikan kami tenaga untuk terus ride ke destenasi impian. Sebelum bertolak, kami melawat tandas untuk menunaikan hajat yang terpendam. Ya Tuhan, cantiknya tandas.. ( Nanti aku tulis Enteri Baru tentang Tandas di Stop & Rest Layar )

Aku berbekalkan Honda CBR1000, Rock dengan Honda CBR250 dan Frank Yamaha FZ 150. Setakat ini sahaja episod ke Kuching. Belum lagi cerita di Lachau, Serian, Damai, Samarahan dan Kuching... Ada cerita Hantu juga, sebab kami balik malam.. Nanti sambung la. Sekian.

Bike Frank masih Okay.
Manusia pertama mini konvoi guna jalan ni.

Hujan membasahi baju

Debu dan batu menghiasi bike.

Frank, bike you.. pecah.

Tandasmu Pujaan kami. Sebab Ada Zoo!

1 Comment:

Mohamed Faisal Faisal said...


UMW Holdings Berhad’s participating in Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) . The event will be held at Dataran Bandar, Sibu from April 19 - 27,2015.

Our company require Honda – Repsol (BR 1000) bike for rental, this bike will be display at our promotion booth.

Please provide your quotation. Should you have any enquiry, please email to faisal.allaudin@umw.com.my

Thank you

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...