AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Ride ke Kuching Sarawak Mengejar Impian ( END )

Dari rumah mengejar sesuatu dan muncul dari hutan demikianlah kisah aku dan dua orang rakan yang masing masing menunggang superbike dan sportbike. Hidup bagaikan roda,ada kalanya kita di atas ada kalanya pula kita di bawah. Demikianlah kehidupan, tidak selamanya kita bermendung. 20 Feb 2015, boleh dikatakan sejarah buat bikers dan jalan Shin Yang. Kerana ia merupakan julung kalinya superbike menggunakan jalan berkenaan untuk ke Kuching dari Pakan. Perjalanan yang memakan masa selama 6 jam lebih setelah beberapa kali berhenti untuk mengambil gambar akhirnya membawa kami tiba di Kuching.

Dari Pakan ke Kuching. Menggunakan Honda CBR1000cc jalan offroad, gila ke apa? thanks to Mr. Rox dan Mr.Frank dengan jentera Honda 250 dan Yamaha FZ. Tiba juga kami di destenasi. Syukur..



Suasana dari luar tempat penginapan kami, kelihatan masjid berwarna emas menyerikan keadaan panorama di sini. Hati terasa debaran mencari permata menggunakan jentera beroda dua. Aku hanyalah gelandangan yang menikmati alam tanpa kongkongan. Ingin mengejar impian dan menimba ilmu.


Damai, selalu dengar nama lokasi tersebut..namun tak pernah singgah di sana. Kali ini kami ke sana untuk menikmati suasana senja yang indah dan damai.. ya, mungkin tempat ini mendapat namanya dari perkataan adjektif "damai" sesuatu / suasana yang menenangkan. Namun, hatiku belum ketemukan damai sejati. Kerana ada sesuatu terbuku di sana, dalam dan penuh rahsia.








Secara peribadi, aku paling suka gambar di atas dan di bawah ini. Gambar di atas menampakkan sebuah gunung ( Mungkin gunung Santubong? entah, tunggu sekali lagi aku ke sana buat kajian) menjadi latar belakang superbike Honda CBR1000 dan BMW 1000. Kelihatan senyuman cikgu Asmady dan disambut oleh warna senja yang agak kejambuan. Indah gambar ini. Aku ingin kembali ke sana lagi. Gambar di bawah pula menunjukkan seorang manusia sedang berdiri di tepi ombak, entah apa yang difikirkan.. biar kalian semua yang menjangka apa yang dia fikirkan.



Malam itu, kami menamatkan kisah di sebuah kedai makan di Summer Mall. Mereka kata, area ni tempat bikers selalu berkumpul. Patut lah kami boleh parking sampai ke depan, walaupun ada papan notis amaran saman jika parking salah. Bijak strategi pemilik bangunan ini, superbike menjadi tarikan.. sekian. Jom makan nasi lemak dan minum Horlic suam. Hati terasa tak tenang, inilah Summer Mall, ia amat dekat... sangat dekat..

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...