AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Yamaha R1 Crossplane Teknologi Kereta V8 ?


Salam sejahtera kepada semua yang membaca blog ini. Aku cuba melelapkan mata namun tak juga dapat tidur. Mungkin terlebih kopi petang tadi atau, malam ni panas sangat. Kalau tak dapat tidur gak nanti, aku akan berendam di sungai..


Pengenalan Yamaha R1 Crossplane
Siapa yang tak kenal jenter R1 dari yamaha? ia merupakan bike lagenda untuk kategori 1000cc dan sangat popular sejak ia diperkenalkan di serata dunia. Bike sebegini menjadikan produksi Asia disanjung di eropah dengan harga superbike yang mampu milik ( walaupun masih dikira mahal di Malaysia, Second Hand pun masih sekitar Rm70K! ) dan memiki kuasa yang mendatangkan ketagihan. 

My Akward Moment With Some People
Banyak kawan-kawan saya mengatakan R1 ni special sebab lampunya seperti kapal terbang. So, crossplane ni adalah nama kepada rekaan lampu dia. Cross"plane".. Hey! Bukankah crossplane itu adalah teknologi cranksyaf enjen kreta berkuasa tinggi V8 ke atas? Well, kebenarannya adalah.. Crossplane adalah merujuk kepada crankshaft kat enjin dia tu. Bukannya mata / lampu dia yang macam aeroplane. Well, pada masa yang sama Aku merasakan mata dia tu soooo iconic. Ngam dengan namanya berkaitan dengan Plane juga.Haha! Enjin dia Crossplane mata dia macam Jet pejuan aeroplane. hehe!

Teknologi Crossplane

Teknologi Prestasi Tinggi Supercar ke Superbike!
Ya, teknologi crankshaft crossplane ini membolehkan enjen menjana kuasa yang berterusan pada RPM yang tinggi dengan menjadikan setiap sudut crankshaft ini menjadi 90 darjah. Jadi putarannya seperti:
2 kitaran: L4, L8, L12, L16, V4 (V-angle of 90°), V8 (45°,90° or 135°), V12 (30°,60°,90°,120° or 150°), V16 (22.5°,45°,67.5°,90°,112.5°,135° or 157.5°), flat4, flat8, flat12, flat16 dan seterusnya.

Mengancam R1 ni

Kacak dan hebat!
Rumusan
Kepada peminat R1. Anda sedang memuja sebuah superbike yang menggunakan teknologi supercar. jadi, anda merupakan peminat yang tak akan dihampakan oleh prestasinya. Sekian.

Sumber bacaan:

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...