AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Rider Berpindah Sekolah?

Sudah sekian lama berkhidmat di sekolah pedalaman akhirnya berpindah juga seorang guru yang juga seorang rider Kawasaki KLX 150-S. 6 tahun bukanlah jangka masa yang pendek ia merupakan jangka masa yang panjang namun tidak terasa oleh beliau, demikianlah apa yang telah beliau menyatakan kepada aku.

Beliau merupakan orang pertama yang memperkenalkan jentera KLX 150-S kepada aku semasa mula berkhidmat di SK Ng Ju. Sebelum menggunakan jentera beroda dua tersebut aku hanya menggunakan perahu untuk ke sekolah dan perjalanannya bukanlah sekejap. Syukur kerana akhirnya aku menggunakan jentera beroda dua yang menjadikan perjalanan lebih dari 7 jam dapat dikurangkan kepada 2 jam sahaja untuk tiba di sekolah.

Beliau yang saya maksudkan ialah Cikgu Casey. Berasal dari Kuching dan akhirnya berpindah ke Kuching. Beliau merupakan seorang yang berdedikasi dan berani untuk menyuarakan pendapat. Beliau bukan saja berani di peringkat sekolah tetapi berani juga menunggang seorang diri di dalam hutan. Beliau terkenal dengan kegigihan dan semangat yang kental.

Secara peribadi aku masih mengagumi beliau kerana satu sahaja benda yang tidak dapat aku ikuti semasa menunggang motosikal di dalam hutan yaitu menggunakan alatan yang terhad untuk terus selamat di dalam hutan. Pernah sekali beliau tersekat di dalam hutan dan terpaksa menggunakan batu untuk memotong kayu. Untuk aku, biarlah diri ini menyediakan sebilah pisau sekurang-kurangnya untuk melindungi diri dan sebagai persediaan menghadapi segala cabaran di dalam hutan.

Cikgu Casey ( kiri ) memang berserdahana menggunakan jentera beroda dua ini. jentera ini sungguh mesra pengguna tidak mengira gaya penunggangan nya.
Kawasaki KLX 150-S milik beliau yang kelihatan sangat kotor di saat musim hujan awal tahun 2015. ramai tidak menyangka tahun 2015 ini merupakan tahun terakhir beliau berkhidmat di sini.
Dari kiri: Cikgu Casey ( senior Scram ), Cikgu Darus ( Kelantan Red.W rider W, the green one.. Unknown. Haha. Tiada dalam gambar. Otai: Cikgu Zunaidi & Abg Akeng
Kelihatan cikgu Casey (kanan) dan Cikgu Darus sedang membincangkan sesuatu sementara langit gelap dihiasi awan hitam menunggu perjalanan kami.
Cikgu Casey menikmati suasana di bukit tinggi dalam perjalanan ke sekolah.
penulis sedang memerhatikan motosikal bersama dengan Cikgu Casey.
sentiasa bergerak bersama masuk ke sekolah. seronok melihat mini konvoi yang dilakukan setiap hujung minggu.
gambar kenang-kenangan sebelum beliau berpindah ke tempat baru. Pakan di dalam kensiapakah yang bakal menggantikan tempat beliau sementara hanya kami berdua sahaja menggunakan jentera ini masuk ke sekolah?

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...