AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Yamaha R25 dan Aftermarket nya.

Salam sejahtera diucapkan kepada semua yang membaca penulisan kali ini. Yamaha R25 merupakan sebuah motosikal berkuasa 250cc yang baru dikeluarkan di dalam pasaran negara serantau. Tidak lama selepas itu pengguna-pengguna atau pemilik jentera berkenaan sudah mampu untuk mencari pembekal barangan aftermarket. antara modifikasi tambahan yang sering dibuat oleh pengguna atau pemilik jentera tersebut adalah piping, muffler, taillight, overaized tyre, footrests dan banyak lagi.
Namun kali ini kita berbincang tentang modifikasi yang paling asas dan sering pemilik jentera ini lakukan. kebanyakkan modifikasi yang dilakukan adalah untuk meningkatkan lagi daya kosmetik jentera Yamaha R25. Modifikasi bahagian luaran tersebut sering dilakukan kerana ia lebih murah dan menarik. Sebagai pengguna yang berhati-hati juga, ramai yang mengutamakan modifikasi luaran dan tidak akan menyentuh sebarang komponen berkaitan dengan enjen. Modifikasi yang melibatkan enjen lebih mahal dan adakalanya boleh menyebabkan kerosakkan atau perubahan pada prestasi jentera.
Antara modifikasi luaran yang murah dan sering dilakukan adalah berkaitan dengan ekor dan plat nombor bike. Ada yang menambah sticker dan tank pad untuk meningkatkan lagi tarikan dan penampilan bike. Modifikasi sebegini boleh dijalankan dengan bajet serendah Rm300. Tank pad pula sekitar Rm20 sahaja.
Namun harus diingatkan juga pengguna harus membuat modifikasi bukan semata-mata untuk kecantikan jentera tetapi untuk keselamatan juga. Apa yang aku maksudkan disini adalah kita harus menaiktaraf beberapa komponen yang terdapat pada jentera supaya risiko berlakunya perkara yang tidak diingini boleh dikurangkan.
Tayar Lebih Cengkaman
Ramai yang memberi maklum balas bahawa tayar yang dibekalkan dari kilang beserta dengan tentera tersebut kurang cengkaman. Ramai yang memilih untuk menukar kedua-dua tayar tersebut sebaik saja jentera itu keluar dari kedai. Ada yang menambahkan lagi saya tayar di belakang. Ia bukan sahaja menjadikan motosikal tersebut kelihatan lebih menarik tetapi keselamatan dan keselesaan pengguna juga dapat ditingkatkan. Saiz tayar sememangnya mempengaruhi prestasi dan kualiti tunggangan.
Bergantung dengan pengguna itu sendiri tetapi aku ada membaca sebuah artikel yang menyediakan satu ungkapan " semakin lebar tayar itu semakin sukar untuk mengambil selekoh " - http://www.cycleworld.com/2013/12/27/ask-kevin-does-a-larger-motorcycle-tire-footprint-increase-grip/
Tidak hairanlah jika Moto GP guna tayar lebih kecil dari Drag Bike. Kerana Moto GP banyak main selekoh tetapi Drag lurus sahaja.
Exhaust dan full system piping.
Modifikasi ini bukan sahaja menjadikan penampilan jentera tersebut lebih menarik tetapi ia juga dapat mempengaruhi prestasi jentera berkenaan. Namun harus diingatkan bahawa mod ini boleh menjejaskan preatasi juga jika ia dilakulan tanpa analisa terlebih dahulu. Biasanya kita digalakkan untuk menggunakan produk yang diyakini dan khas untuk jentera yg telah terbukti.
Tail light
Banyak yang membuat modifikasi ini tetapi harus diingatkan bahawa jika modifikasi tersebut agak melampau anda kemungkinan akan dikenakan tindakan dari JPJ. Pastikan nombor pendaftaran jentera anda tidak disembunyikan atau tidak terlindung. Asalkan nombor pendaftaran tersebut dapat dilihat dengan jelas maka anda bakal terlepas dari kesalahan yang boleh membuatkan anda kehilangan Rm300. Wow.. Boleh beli accessories guna wang tu.
Hanya dengan tiga modifikasi ini sahaja anda boleh membuatkan motosikal atau jentera anda kelihatan lebih menarik dan jauh lebih selamat. Sebagai tambahan aku akan menyertakan beberapa keping gambar berkaitan dengan jentera Yamaha R25. Gambar tersebut telah diambil oleh aku semasa balik dari klinik. Thanks to Ing and brothers Moto.
Antara yang biasa dimodifikasi
Pilih yang sesuai
Rm750 yang berbaloi
Mr.Lani gembira dengan bunyi dan prestasi baru.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...