AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Benelli 250 ada story

Hello hello helo helo helo!! Lama tak komen tentang motosikal dan kali ini aku nak komen tentang satu bijik motosikal kategeri 250cc. Benelli 300 dah ada dan 250 muncul untuk memenuhi kehendak dan keperluan rakyat malaysia. Mana taknya, orang yang pegang lesen bukan B Full teringin juga nak rasa nikmat naik motor yang besar. Kalaulah sistem ujian motosikal ini sekaligus.. sekali ujian terus dapat B Full.. sekali bayar kan senang.

Jangan cakap tentang lesen baik aku cakap tentang motosikal ini. Benelli 250 muncul untuk bersaing dengan kategeri 250 ke bawah. Pada harga yang mampu milik sekitar Rm16000 sahaja ( ada kawan kata harga di semenanjung Malaysia lebih murah ) sememangnya menjadi pilihan anak-anak muda yang baru sahaja berjinak dengan dunia permotoran.

Menggunakan enjin satu silinder sahaja, jentera ini menjanjikan pancutan yang kuat dan tinggi jika dibandingkan dengan abangnya Benelli 300cc. Namun kelajuan maksima nya tidak terkalahkan abangnya kerana Benelli 300cc memiliki 2 silinder.

Ramai yang tanya " bukankah 300 cc lebih besar silindernya daripada 250 cc, dan mengapa pecutan 250 lebih kuat pula?" Jawapannya, wahai adikku semua dan tak lupa juga abang-abang motor yang ingin tahu termasuk juga saudari dan kakak dan minah motor.. enjen 300 silinder dua jika dibahagi kepada dua bersamaan dengan 150 sahaja. Tetapi 250 yang silinder tunggal tidak perlu dibahagi dua dan masih mengekalkan saiz 250. Kuasa mampatan pada saiz 250 lebih besar daripada 150. Namun ia akan kalah apabila dibandingkan dari aspek kelajuan maksima, kerana satu silinder memiliki had revolusi rpm.

Sememangnya dua silinder memiliki top speed yang lebih tinggi namun untuk kegunaan seharian di bandar topspeed merupakan aspek kedua terpenting. Kita lebih mengutamakan motosikal yang lebih responsif dan tidak akan mati apabila tiba di lampu isyarat gara gara pecutan kurang kick.

( sori sebab guna bahasa pasar, kalau guna bahasa saintifik nanti banyak yang tak paham )

Benelli 250 merupakan motosikal naked dan ringan. Yang mudah dikendalikan walaupun agak tinggi. Rekaan motor ini tidak begitu agresif jika dibandingkan dengan rekaan motosikal Yamaha mahupun Kawasaki yang semakin hari semakin mengganas. Namun bagi peminat motosikal yang kelihatan tegap dan kukuh seperti rekaan Ducati, Benelli 250 dapat memenuhi keinginan anda yang sedang mengidamkan motosikal berkuasa 250 broom broom.

 ini spesifikasi motor tersebut. Jangan tengok lama-lama takut makin  kena racun rasanya hahaha mau tak mau mesti beli jugak sebab kalau tidak dibeli tak dapat tidur 7 hari 7 malam.
Inilah bro-bro saya yang ketinggian sekitar 170 cm dan lihatlah kaki mereka. Wahai rakyat malaysia makan protien dan kalsium banyak-banyak supaya tinggi macam artis korea.
Ni aku ambil gambar radiator dan kelihatan trumpet atau dikenali sebagai nama saintifiknya hon motosikal.
Tayar stock dan rin sememangnya berbaloi dengan harga.
Jarang sekali kita melihat motosikal 250 disertakan dengan fork depan Up Side Down. Asoba a.k.a absorber kata datuk aku.
Enjen dan frame sangat kemas dan memaparkan kesenian dalam kejuruteraan motosikal Benelli.
Ekzos motosikal yang agak tradisional dan warna hitam sahaja. Kompom kawanaku ni tukar ekzos dia hujung bulan ni hahahaha cari yang ada warna krom krom.
Woi jangan main beb lampu pungung dia cantik.. fuyooohh
Dari tepi moto ini kelihatan kemas dan fork Up Side Down tu sangat menonjol!!
Ni kawan aku seorang nak bergambar pulak hahahaha silap-silap haribulan r25 bertukar menjadi benelli 250
Promosi dulu hahaha beli sebijik dapat helmet free dapat baju free dapat glove free dapat kunci spare free dapat roadtex dan green card free.

Okey ini komen bro bro aku yang telah cuba foto ini di jalan yang berliku seperti ular tedung kena pukul oleh Thor Avanger.

1. Sangat responsif pada gear pertama dan pergerakan motosikal boleh digunakan terus pada gear kedua dengan mudah.

2. Brek depan sangat makan dan brek belakang selesa dengan bantuan down shift fear.

3. Waktu hujan tayar belakang ada lari sedikit, jadi dicadangkan untuk menukar tayar kepada jenama yang lebih sesuai demi nyawa anda.

4. Kunci motosikal ini sangat cantik kerana seperti pisau lipat.

5. Suhu motosikal ini tidak terlalu panas jika di bawah dengan perlahan.

6. Suhu optima adalah sekitar 72 darjah celsius.

7. Kelajuan tertinggi adalah sekitar.. Nantikan jawapannya sebab mereka masih cari jalan lurus di Sarawak ni. Anggaran, 155kmj - 160kmj. Pada hari yang sangat baik dan jalan yang sesuai.

8. Bunyi selesa didengar walaupun tidak mengancam seperti ekzos motor gp.

9. Tempat duduk yang selesa dan tidak membebankan tulang belakang untuk perjalanan yang jauh.

10. Speedometer digital yang sangat mesra pengguna dan sedia memberikan maklumat yang penting.

11. Harga mampu milik beb.. jangan tanya banyak.

12. Langkah motosikal yang kukuh dan tidak mudah bergetar apabila di bawah pada kelajuan melebihi 100 kilometer sejam.

13. Perasaan seperti meluncur di atas permukaan air.

Inilah antara beberapa ulasan yang bro bro aku berikan. Maklumlah mereka pun baru beli motor itu. Cuba lihat, motosikal itu masih berkilat. Nanti aku cuba tanya balik perkembangan dan pengalaman mereka menunggang motosikal tersebut. Antara benda yang aku akan tanya adalah:

1. Kos selenggara dalam masa 6 bulan?
2. Kerosakan yang baru-baru dialami?
3. Kuat makan minyak ke tidak?
4. Dah tukar ezos?

Gambar tu aku ambik sendiri.Sekian.babai.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...