AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

1st Sarawak Day Ride Sibu Sarikei

22 JULAI 2016 - 4am.. mata sudah pun terjaga melihat apa yang bakal terjadi pada hari yang sungguh bersejarah ini. Hati menuju destinasi, Sibu ke Sarikei melakar sejarah di atas jalan berturap. Bertemankan jentera beroda dua, gergasi jiwa bergabung bersama. Tanpa mengira bangsa dan agama kita bersuara dan merayakan hari bersejarah ini. Selamat hari Sarawak. So, aku ride dari Pakan ke Sibu untuk menyertai episod ini. Daripada terus terlena melayan tidur lebih baik aku terjaga, turut serta menjadi pengkarya sejarah di dunia Sarawak ini.
Pagi yang redup dan sedikit renyai-renyai hujannya telah membuatkan aku betul-betul merendah diri di dunia ini. Aroma wap jalan berturap membuatkan aku lebih dekat dengan ibu pertiwiku sehinggakan aku menyedari inilah haruman duniaku di sini.
Aku melihat ramai insan yang menyertai program ini. Sama-sama menunggang motosikal sambil menghargai erti hidup harmoni tanpa mengira bangsa dan agama di tanah air ini.

Gambar atas. Kelihatan seorang ninja juga menyertai konvoi hari sarawak.
Otai otai sedang berbincang tentang perjalanan hari ini.

Sedangkan aku duduk dan melihat semua orang ditempat yang redup berbumbungkan awan tebal. Tidak kisahlah hujan atau tidak hatiku terus berkeras untuk melaungkan rasa bahagia meraikan hari ini.
Penganjur: Hornbill Clan dan Borneo Angels. Antara nama yang tidak asing lagi dalam dunia permotoran di negeri Sarawak.
Waktu ini aku juga melihat bukan sahaja motosikal bertemu dengan motosikal. Jentera pelbagai jenama dan gaya disatukan bersama tanpa mengira saiz enjin. Manusia juga pun sama, pada hari yang bersejarah ini, tanpa mengira jantina kita raikan juga bersama.
Antara raider dari Sarikei yang menemani aku awal pagi. Team Inferno Bikers. Thanks guys.
Kelihatan buah nanas yang sangat besar. Destenasi yang akan kami tuju dari Sibu nanti.
Kamen raider pun juga menyertai konvoi ini. Mana gang helmet Predator? Hahaha.
Sengaja aku susun gambar ini tidak menurut kronologi. Biar setiap gambar ini berbicara dengan cerita yang berbeza. Yang pasti aku berasa amat tenang setiap kali menunggang motosikal ke mana sahaja. Dunia ini kita yang punya, tidak kisah duduk di mana-mana serta menghirup udara disana. Dunia ini kita yang punya.. nikmatinya selagi ada.

Gambar diatas menunjukkan aku yang sedang duduk dengan sempoi takala menghitung butitan air hujan.
Jentera Victory dan bendera Sarawak. 
Antara rider wanita yang paling kental pernah aku jumpa. Cinda namanya, bike.. bag.. dompet.. hiasan.. semua LV. Kawasaki KSR bergaya. PPM kat Skolah Ng Entabai. Slamat berkhidmat.
Jentera pelbagai jenama berkumpul bersama di perkarangan stadium Sarikei.
Wow.. kau ada?! Kapcai CBR1000 aku pun tak der benda nih.. terbaik bro.
Antara penaja kita, NOMA, SMC, SUPP dan UPP. Join juga bersama, Datuk Andrew, DO Sibu, YB dan VVIP .
Area jalan Julau. Setelah 1jam 45minit ride,speed x laju lahh..hehehe. gambar diatas menunjukkan beberapa orang penunggang motosikal yang sedang melalui jalan Julau.
Team Sarawak Teachers Bikers. The kental punya, yg helmet putih tu, Cikgu Tim.haha. 
Amboi, senyum beliau. Setibanya kami di Sarikei kami dijamukan dengan hidangan yang sedap. Namun bukan ini tujuan sebenar kami berkumpul. Makanan ini cuma mengenyangkan perut tetapi jiwa ini kenyang kerana semangat harmoni dan jiwa bikers.
Okay bro,Peace. Cuba hitung berapa orang yang membuat simbol peace.
Kelihatan tron yang bernilai 14 ribu ringgit sedang terbang di atas para peserta yang sedang mendengar taklimat. Rm14k youuu.. mahal betul.
Ramai yang nak cuba helmet kamen rider Aku Malas.
Wisma Sanyan Sibu. Semua peserta konvoi dilepaskan pada pukul 7 30 pagi.
Banyak jenis bike join. Makan asap lah aku lepas ni. Antara jententera 2 lejang yang ternama sedang berasa di hadapan. Harum semerbak kasturi.. indah mewangi minyak 2T.
The only D Tracker 150. Hebat bro.. join sama sama.


Dan semuanya ini tidak akan terjadi tanpa seseorang yang amat penting bagi Sarawak.

Thanks to
Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan bin Satem.

Suaramu bergema mewarnai pentas tanah warisan Ibu Pertiwiku. Santai menyebelahi anak bumi tercinta. Meletakan diri sebarisan, sama tinggi dan sama rendah bersama menjulang sayap kenyalang. 

Sekian.

0 Comment:

Post a Comment

Tanya la apa sahaja, nanti aku cuba jawab sebagai pemalas. Thanks. +1 Luck pada yang comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...