AKU MALAS

AKU MALAS
Kemalasan mengamit jemari sehingga merasakan apa yang di hati perlu dicoret. Pengertian akan makna malas itu hanya menjelaskan kepada rasa yang wujud untuk aku bergerak dikala enggan lagi berdiam diri. Ya, aku malas untuk berdiam diri. Ada yang menyatakan malas itu tidak elok, namun bagiku ia bergantung kepada pengamatan definisi malas itu dari aspek peribadi bukannya fonetik semata-mata. Sehinggakan aku terfikir untuk berhenti namun masih juga mata membaca blog ini... malas untuk berhenti? Selamat datang ke dalam blog Aku Malas, kisah di sebalik kehidupan di tanah ini.(Sarawak Blogger)

Kawan-kawan

Senja Mencintai Kucing

Dalam meniti panorama kehidupan yang dibanjiri pelbagai pemikiran sehinggakan keperluan dan kehendak berperangan sesama sendiri di dalam jiwa, moleknya aku melemparkan pemandangan aku ke realiti duniaku di pedalaman ini. Bukan bandar mahupun metropolitan apa lagi bandaraya mega menjadi sanjungan. Aku henya mendambahkan suasana malas yang tenang di pekan yang jauh dari porak poranda bandar namun tetap terconnect dengan pencawang dunia tanpa batas iaitu tenologi komunikasi.

Kucing memberikan ketenangan, malahan ia mengubat jiwa lara lalu mendorong tubuhku merembeskan endorphin untuk aku memperoleh kesenangan dalam menghadapi hari yang gemuruh. Mana tak nya, cuti ini banyak juga program. Dengan adanya kucing yang buta bahasa, aku boleh berkonsi cerita dalam bahasa masing-masing. Walaupun tidak faham akan ngiaunya, aku tetap memetik buah ketenangan dari kehadirannya menemani aku menempuhi hari-hari yang entah aku tak tahu jelaskan. jom hayati pemandangan bersama kucingku..





Have a great day everyone, penuhi hari anda dengan detik-detik yang bermakna. Thanks for blogwalking ke Aku Malas.

Not a Karate Hero..

My sensei
Pada pandangan masyarakat, sesiapa yang menyertai Karate biasanya orangnya kasar. Begitu juga mana-mana mereka yang menyertai kelab yang mengajar ilmu berkaitan dengan disiplin mempertahankan diri. Pada hakikatnya, sepanjang aku mendalami ilmu Karate, rasanya ia bukanlah tentang bertempur. 80% yang aku pelajari adalah berkaitan dengan falsafahnya 10% adalah teknikal 10% lagi amalannya.
Aku dan kawan2. Where is me? hahaha.. (Middle 1st frm Right)
 
Sensei dari Sabah sedang memberi ilmu.
Demo cara blocking.. Erk, salah lengan budak tu.


Sempai2 a.k.a Senior2 dari Curtin Miri.

Watchaa!!

Karate yang aku sertai adalah Karate Shito-Ryu. Aliran ini memperkenalkan kerharmonian dalam pergerakan tanpa melupakan elemen unik karate sedunia iaitu keunikan Ka'ta (Kata) Sanchin. Ka'ta bermaksud gerakan atau bunga yang akan menjadi buah kepada pertempuran. Dalam Kata, terdapatnya falsafah pergerakan fizikal yang berkaitan dengan kehidupan dan ketenangan jiwa. Pergerakan yang dipermudahkan menjadikannya senjata yang hebat. Namun, jika jiwa tidak tenang, tidak-tanduk akan membawa kepada kemusnahan. 
Respect to the creator.
Sensei sedang menilai prestasi.
Budak2 pun ikut sama? wow.. No computer game no I-Pad.
Seperti Sensei Angelo Tin telah ajar, Teknik yang terhebat adalah tahap seseorang itu mempu mengalahkan musuh tanpa mencederakannya. Ternyata karate ini bukanlah laluan yang menuju kemusnahan melainkan keseimbangan dan ketenangan yang membawa kepada sifat saling memaafkan serta memahami.
Have a great time at Kenshinkan Dojo Miri.
Listen...
 Sepanjang aku belajar karate, bukanlah warna tali pinggang yang menjadi snjungan melainkan hubungan akrab yang terjalin antara rakan dan guru. Mereka banyak membantu aku dalam memahami tujuan memiliki kehidupan di dunia yang penuh cabaran ini. In the end, I realize... menyertai karate bukanlah laluan untuk menjadi hero melainkan untuk menemukan ketenangan. Dari ketenangan itulah Hero itu muncul.. Its already in you.. in every each of us..

Panggilan Temuduga SPP. Jom Melancong ke Kuching!

 
Selamat pagi, agak ganjil bila aku tulis entri pada masa sebegini iaitu sebelum tengah hari. Sebab aku biasanya menulis enteri tengah malam jer. Ni disebabkan satu panggilan daripada En. Azalizan a.k.a En. Teng yang memaklumkan aku tentang temu duga SPP! Kemudian En. Hashimie telah memberikan link yang amat penting kepada semua guru pelatih yang bakal ditemuduga. Yup, semua PISMP dari IPGM tidak lama lagi ditemu duga.
 
Mata mengecil membaca tajuk dokumen.
Antara keperluan yang perlu disediakan.
 Tanpa diduga temuduga tersebut diadakan awal dan berdasarkan borang semakan persediaan temu duga ada dimaklumkan bahawa, "Sekiranya belum memiliki diploma pendidikan disebabkan belum konvokesyen calon dikehendaki membawa transkrip akademik yang mencatatkan status tamat pengajian atau surat pengesahan bergraduat." 2 Persoalan yang timbul selepas mengetahui akan kejaidian ini adalah: 1. Dimana tempat aku ditemu duga? 2. Persediaan bagaimana? Yang pasti, temu duga tersebut bertempat di Kuching dan bermula pada 2 Desember 2013.
 
Gambar Pengajian. Bersama yang bakal ditemuduga. Good Luck! Do ur best!
Syabas kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pembelajaran Malaysia dan mana-mana kementerian yang terlibat kerana telah memaklumkan tarikh temu duga ini dengan awal dan jelas. Keadaan ini banyak membantu guru pelatih IPGM untuk bersedia dikala semangat masih segar dimasa cuti dan semangat kekitaan IPGM masih terasa selepas keluar dari kampus beberapa minggu yang lalu.Ok, berikut merupakan link untuk jadual temu duga [Jadual1] [Jadual2] [Jadual3] [Jadual4] [Jadual5] dan link untuk senarai semak [Semakan].

Sumber:

Kawasaki Kembar Tapi Tak serupa ER-6N & ER-6F


Kawasaki telah menampilkan jentera 600cc iaitu ER-6 yang dipecahkan kepada 3. Bukannya 2 orang kembar. Sebab Kawasaki Versys memiliki DNA yang serupa dengan mereka jika dinilai dari aspek rangka dan enjin. Mari kita lihat keindahan jentera yang mempu memecut sehingga 250km/j. Amboi.. kelajuan tu nak guna macam mana di jalan raya mencabar dan bengkang bengkok kat Sarawak ni? Hanya yang pakar dapat memecut laju.. Hahaha! Kat Bintulu rasanya banyak jalan lurus. Hehehe.. Gambar di bawah merupakan kembar-kembar ER.
KAWASAKI ER-6N

KAWASAKI ER-6F
KAWASAKI VERSYS
Jika dihayati ketiga-tiga jentera tersebut, terdapat banyak persamaan yang anda boleh kesan. Antaranya Enjen, Peredam, Tayar dan rekaan penyerap hentakan mono belakang. Apa yang pasti, Kawasaki Versys telah digagahkan lagi dengan banyak kelebihan kerana ia merupakan jentera yang direka untuk jalan yang ganas! Sebelum menamatkan penulisan kali ini, aku sertakan juga sedikit sebanyak rekaan ER-6N dan ER-6F, sekian.







Sumber:
http://www.kawasaki.eu


Impian dan keinginan diteruskan dengan ER-6N


Banyak kawan aku tanya, apa yang aku buat lepas habis study di IPG Sarawak? Jawapan aku mudah sahaja, mengejar impian aku satu persatu. Apa impian aku? Nanti aku senaraikan la, mungkin ia membantu anda untuk memahami jenis lelaki macam aku pada zaman sekarang. Buat masa ni aku ingin mengejar impan seterusnya iaitu memiliki sebuah motorsikal idaman yang boleh aku gunakan lebih dari 5 tahun.

Kawasaki ER-6N dan abangnya Kawasaki ER-6F sememangnya sudah lama mencuri tumpuan aku. Namun pandangan aku dialihkan seketika kerana kemunculan Kawasaki Ninja 250 2013. Perubahan yang ketara pada kawasaki 250 sememangnya mendorong aku untuk memilikinya. Rekaan yang menarik dan bersesuaian dengan kegunaan harian menambat minat jiwaku.

Namun, pada 2014 ( Tahun depan ) Kawasaki telah memperkenalkan produk ER-6N yang telah dimurnikan lagi rekaannya. Sekali pandang membuatkan aku teringatkan Ducati Diavel 1000cc. Sememangnya rekaan yang ala-ala eksotik itu membuatkan aku jatuh hati padanya. Jom lihat rekaan tersebut.

KAWASAKI ER-6N






DUCATI DIAVEL

Sebagai tambahan, harga Kawasaki ER-6N adalah sekitar Rm35K. Kira dalam lingkungan kemampuan yang tak melampau la. Aku akan cuba untuk memilikinya dalam jangka masa yang sesuai, sebelum zaman remaja dan hebat ini berlalu. Harga Ducati Diavel pula sekitar Rm120k, alamak.. agak mahal.

Kulit seperti buih bukan aneh (Neurofibromatosis)


Di negara kita, penghidap Neurofibromatosis (NF) biasanya menyendiri dan mengelak untuk berinteraksi dengan masyarakat kerana mereka sering dikaitkan dengan sumpahan. Sememangnya masyarakat kita masih berpegang kuat dengan kepercayaan lama dan sering kita menidakkan penjelasan dari aspek saintifik. NF merupakan penyakit yang berlaku disebabkan mutasi genetik dan ia tidak berjangkit. Penyakit ini hanya wujud disebabkan faktor baka. 

One parent has neurofibromatosis, his or her children have a 50% chance of developing the condition as well (it is rarely the case that one person has the mutated gene twice, which would imply a 100% chance of their children developing NF).


Contoh keadaan pesakit NF.

Penyakit ini tiada penawar. Ia hanya dapat dirawat melalui pengurangan tisu badan yang bertambah. Biasanya pembedahan merupakan pilihan untuk membantu pesakit mengurangkan beban tisu yang makin membesar. Namun ia bukanlah pilihan yang terbaik, kerana NF merupakan pembentukan tumor, dan tumor tersebut bersatu dengan saraf yang mengandungi saluran darah. Pendarahan yang teruk biasanya berlaku semasa rawatan.
Pendarahan yang teruk sememangnya kerap berlaku semasa proses pembedahan membuang tisu NF.

Tumor yang bersatu dengan saraf.

Pembedahan membuang tisu dan membentuk semula muka.

Kempen mengenai NF jarang kita dengar di negara kita. Tetapi di Amerika, kempen yang berterusan mengenai penyakit ini sering diadakan. Ia penting untuk memupuk kesedaran akan ciri-ciri penyakit ini yang tidak berjangkit. Ia juga memperbaiki tanggapan masyarakat kepada penghidap penyakit ini.

Sumber:

3 Perkara Mengagumkan Di Kawasan Gunung Kinabalu

Ini merupakan perkongsian tentang duniaku semasa melancong ke Sabah. Jika aku tak ke sana, tentu sehingga ke hari ini aku masih memandang rendah akan keadaan sebenar kehidupan manusia di sekitar kaki Gunung Kinabalu. Di sini aku nak kongsikan 3 perkara yang aku pelajari:

Macam dekat jer tapi jauh

Awan yang sangat rendah.

Kesejukan di rumah tumpangan. Menyesal pakai baju nipis.
1. Awan kelihatan sangat rendah. Seperti boleh digapai, tapi wujud dalam bentuk wap. Jangan ingat keadaan tersebut menyenangkan. Bayangkan kenderaan anda bertutup tingkap dan tidak menggunakan pendingin udara, anda masih kesejukan juga..

2. Keadaan malam yang teramat sejuk sehinggakan fantasi aku selama ini menjadi realiti. Akhirnya aku berjaya melihat wap keluar dari mulut aku ketika bernafas. Ke tandas merupakan satu cabaran, sebab air paip pada malam hari teramatlah sejuk sehinggakan membuat tulang anta terasa sakit kerana kesejukan.

3. Gunung yang dilihat sebenarnya sangat jauh. Ingatkan dah nak sampai, namun perjalanan menggunakan kenderaan selama 3 jam menanti. Jauh.. walaupun gunung tu berada di depan anda sahaja.

Kucing yang aku sayang.

Inilah kisah selepas abis pengajian di IPG Sarawak. Semasa menganggur ni aku bertemankan kucing yang selalu menangkap tikus di rumah. Siang hari yang panas memaksa dirinya berteduh di bawah pondok tempat letak koleksi motosikal. Selepas kekenyangan makan kucing itu malas melayan kerenah tuannya yang cuba mengambil gambarnya.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku dah Tulis

Recent Posts Widget

Featured Post

FZ 150 berkepala Kawasaki Z

You ingat manusia saja dapat buat pembedahan kosmetik tukar hidung tukar mata? Itu belum cukup dahsyat sebab manusia setakat tukar hidung ...